– Jak jsou uzpůsobené pro začátečníky?
Když jsem se v 90. letech minulého století dostal k rc létání, rc vrtulníky pro začátečníky prostě neexistovaly. Koupě a létání s rádiem řízenou helikoptérou bylo skutečně drahé a náročné hobby a jednoduché elektrické helikoptéry byly prostě nesehnatelné. Bohužel, rc vrtulník byl pouhým snem!
O několik desetiletí a vrtulníky pro začátečníky jsou velmi široce dostupné, cenově přijatelné a – co je důležité – relativně snadno ovladatelné.
V roce 1993 vyvinula německá společnost Ikarus první komerčně vyráběný elektrický vrtulník, ECO 8. V té době se již vyráběl v Německu.
O několik let později se objevil jejich Piccolo, miniaturní čtyřkanálový model s pevným náklonem (FP), který skutečně připravil půdu pro to, co se mělo stát velmi populárním odvětvím rádiem řízeného létání.
Vzpomínám si, že jsem kdysi na výstavě modelů v hale sledoval létání s malým Piccolem – sen se stal skutečností!
Tento malý vrtulník určil trend a okamžitě identifikoval obrovskou marketingovou příležitost. Existovala spousta rádoby pilotů rc vrtulníků, kteří nemohli ospravedlnit utrácení všech svých peněz a volného času za drahý vrtulník se žhavicími svíčkami, ale velmi rádi by si koupili jednodušší elektrický vrtulník RTF (Ready To Fly).
Ale ECO 8 a Piccolo stále ještě nebyly tím, co byste nazvali rc vrtulníky pro začátečníky – stále ještě vyžadovaly mnohem více zručnosti od uživatele než dnešní vrtulníky pro začátečníky.
Typy RC vrtulníků pro začátečníky
Mnoho rc vrtulníků pro začátečníky je koaxiální varianty, jako je malý Blade mCX2 na obrázku
Koaxiální, což znamená se společnou osou, znamená pouze to, že vrtulník má dvě sady hlavních rotorů, jeden namontovaný nad druhým.
Rotory se otáčejí v opačných směrech, než je jejich směr, a ruší tak reaktivní točivý moment (přirozenou sílu vytvářenou otáčejícím se objektem), který by jinak vytvářel jeden hlavní rotor. Pokud neexistuje žádný točivý moment, není na vrtulníku potřeba žádný ocasní rotor, což usnadňuje učení se pilotování.
Koaxiální rc vrtulníky, jako je mCX2, jsou ze své podstaty velmi stabilní stroje a křivka učení je mělká – ve skutečnosti je docela plochá! Ovládat se je naučí doopravdy každý a trvá to velmi málo času.
Jednorotorové rc vrtulníky jsou tradičně mnohem těžší na zvládnutí. Přitažlivost jednorotorových vrtulníků oproti koaxiálním je samozřejmě ve vizuální přitažlivosti – jednorotorové vrtulníky vypadají jako pořádné vrtulníky, zatímco koaxiální ne. Trochu povrchní? Možná, ale musíte být spokojeni s tím, s čím létáte!
Ale s tím, že na světě existuje několik koaxiálních vrtulníků v plné velikosti, nejsou to úplně fiktivní věci!
Další velký rozdíl mezi oběma typy je v letových výkonech a obratnosti ve vzduchu. Ačkoli se s koaxiálním vrtulníkem létá snadno, ve srovnání s jednorotorovým vrtulníkem s nimi toho moc neuděláte, pokud jde o pokročilejší létání a akrobacii.
Stabilita jednorotorového vrtulníku
Vrtulníky jsou ze své podstaty nestabilní stroje. Jak mi jednou řekl jeden skutečný pilot vrtulníku, vrtulník neřídíte – jen mu bráníte v pádu!
Ale se všemi elektronickými vymoženostmi, které byly v poslední době v rámci rádiem řízeného létání učiněny, se věcičky pro stabilizaci za letu staly samozřejmostí.
RC vrtulníky, jako je vynikající malý Blade 120 S2 zobrazený výše, skutečně změnily to, co lze klasifikovat jako rc vrtulník pro začátečníky.
Sám mám S2 a miluji ho. Je dost malý na to, aby se s ním dalo létat v interiéru, a má tři úrovně stability – začátečník, středně pokročilý a expert. To vše díky známé technologii SAFE™.
V režimu pro začátečníky se vrtulník po uvolnění řídicích pák sám vyrovná a ve vzduchu je směšně stabilní. Režim pro středně pokročilé dodává vrtulníku 120 trochu více zábavy, zatímco režim pro experty vypíná všechny pomocné prvky stability a vrací vrtulníku jeho přirozenou nestabilitu!
Všechny tyto elektronické pomůcky jsou skvělou zprávou pro začínající rc piloty, kteří chtějí rovnou naskočit do běžného jednorotorového vrtulníku. Přesto se však musíte vypořádat s učební křivkou – tyhle věci nelétají samy!
A pokud vám to rozpočet dovolí, možná budete chtít zvážit i koupi rc letového simulátoru, pokud to s létáním s pokročilejšími rc vrtulníky myslíte vážně.
Zvládnout plně funkční jednorotorový rc vrtulník, který nemá žádné stabilizační pomůcky, není snadné; mají strmou křivku učení a havárie jsou pro nováčky běžné. Nenechte se však odradit, protože takové vrtulníky – zejména ty s kolektivním náklonem (CP) – se nakonec velmi vyplatí naučit ovládat, ale začít s jednodušším rc vrtulníkem pro začátečníky je v dnešní době rozumná a snadná volba.
Vzhled koaxiálních rc vrtulníků se vám může, ale nemusí líbit, ale létají se snadno a k víceméně úspěšnému prvnímu letu nepotřebujete žádné předchozí zkušenosti s rc vrtulníky.
Koaxiální vrtulník mikrorozměrů, jako je Blade mCX, se kterým můžete létat v interiéru v naprostém bezpečí, může být vynikajícím úvodem do učení se základnímu ovládání vrtulníku, a co je ještě důležitější, i do náročnějších dovedností, jako je visení na přídi.
Níže uvedené video ukazuje první let s Blade mCX a to, jak stabilní je ve vzduchu…
Výcviková výbava RC vrtulníku pro začátečníky
Tréninková výbava může vypadat ošklivě, ale je nezbytnou součástí vašich začátků s rc vrtulníkem, pokud se učíte na větším ptáku.
Nejenže plní svou primární funkci, tj. zabraňuje převrácení vrtulníku a nárazu listů hlavního rotoru do země, ale díky dodatečné hmotnosti také stabilizuje vrtulník ve vzduchu.
Za pár korun navíc se vyplatí ho mít. Dokonce i snadno létající koaxiální rc vrtulníky se mohou převrátit při skákavém začátečnickém přistání a tréninkové vybavení je velmi dobré v tom, že “jedna velikost sedí všem”. Ať už se učíte na jakémkoli typu vrtulníku, kromě vrtulníků mikro velikosti, udělejte si velkou laskavost a namontujte na něj tréninkové vybavení!