– lekce č. 9: Přistání RC letadla
V návaznosti na lekci 8 vás tato stránka naučí, jak zvládnout přistání – doufejme!
Zatímco vzlet je relativně snadnou částí letu, přistání letadla je bezpochyby tou nejtěžší a nejnervóznější částí, zvláště když se s rc letadly teprve učíte létat.
Ale říká se, že co jde nahoru, musí i dolů, a naučit se bezpečně a dobře přistát s rc letadlem je něco, v čem musíte vytrvat.
Další věc, která se říká, je, že “cvičení dělá mistra”,
Takže si zkuste zvyknout cvičit přistání, místo toho, abyste se řídili příliš častým “No, je to na zemi, to mi stačí…”!
Okruh a přiblížení na přistání
Vaše rc letadla je v předposlední fází letu a jeho správné nastavení je klíčem k dobrému přistání. Pokud budete při závěrečném přiblížení plynulí a stabilní, pak se vám to přistání povede.
Nyní máte dvě možnosti při přistání.
První možností je letět správný a úplný okruh přistání, kdy letíte po bočním větru, přetočíte se na sestupný úsek, pak na základní úsek a teprve potom otočíte letadlo zpět do větru a přejdete na finální přiblížení. Obrázek níže znázorňuje tento okruh…
Tento okruhový vzor byste měli znát z lekce létání s RC letadlem, jen s malou změnou z úseku proti větru na konečné přiblížení, vzlet a přistání.
Skutečnost je taková, že většina rc pilotů volí variantu dvě, kdy se boční větrný úsek ignoruje a okruhový vzor se zahajuje na větrném úseku nebo dokonce na základním úseku.
Letět celý úsek po větru nebo jeho část je vhodnější, protože vám to dává více času na zklidnění a přípravu na přistání vašeho rc letadla. A pokud přejdete na létání s letadlem se zatahovacím podvozkem a klapkami, je po větru čas a místo pro uvedení těchto prvků do provozu.
Pro účely této lekce se zaměříme na druhou možnost, kdy se nebudeme zabývat bočním větrem, a připojíme se k okruhu na větrném úseku, jak to dělá mnoho rc pilotů.
Létání po větru samozřejmě zahrnuje let s letadlem proti větru, tj. ve stejném směru, v jakém fouká vítr, před otočením letadla o 180 stupňů zpět proti větru pro finální přiblížení a přistání.
Opět zde máte dvě možnosti: buď můžete letět správný základní úsek, jak je znázorněno na obrázku výše (přímý úsek s 90° zatáčkou na každém konci), nebo můžete letět souvislou, postupnou zatáčku po celé délce od úseku po větru až po konečné přiblížení.
Tato druhá možnost je oblíbená, ale je dobré vyzkoušet oba způsoby a zjistit, který vám vyhovuje nejlépe.
Postup přistání
Před zahájením sestupného úseku by měla být výška vašeho letounu konstantní, a to zpravidla kolem 10 metrů (30 stop). Alespoň tak to funguje u mě.
Pro tuto výšku neexistuje žádné pevné pravidlo a hodně záleží na typu a velikosti letadla, které pilotujete. S praxí a zkušenostmi poznáte, jak vysoko máte letět po větru. Důležité je, abyste nebyli příliš vysoko, protože byste nakonec přilétali příliš strmě a příliš rychle. Nebo prostě úplně přeletíte přistávací plochu. Trapné.
Chcete-li tedy zahájit proces přistání, leťte s letadlem po větru, dokud vás nemine do vzdálenosti asi 50 metrů (tato vzdálenost bude opět záviset na několika věcech), a pak ho plynule otočte o 180 stupňů tak, aby se vracelo zpět k vám (nezapomeňte na zpětné řízení!). Udržujte malý úhel náklonu a při zatáčení současně pomalu snižujte výkon motoru, ale buďte připraveni jej opět rychle zvýšit, pokud by letadlo kleslo příliš mnoho a příliš brzy.
Jakmile dokončíte zatáčku, jste nyní na finálním přiblížení. Pomocí směrového kormidla udržujte letadlo v přímém směru a pomocí výkonu motoru kontrolujte rychlost jeho klesání. Můžete použít také výškovku, ale správným ovládáním rychlosti klesání je ve skutečnosti výkon motoru; výškovka sice jistě způsobí, že letadlo stoupá a klesá, ale také přímo ovlivňuje rychlost letadla a v ideálním případě ji chcete udržovat co nejkonstantnější a co nejpomalejší, aniž byste se zadrhli.
Jakmile se letadlo přiblíží k zemi, zcela snižte výkon motoru a jemně přidávejte výškovku, abyste zpomalili rychlost letadla a snížili rychlost klesání, dokud se letadlo nedotkne země. Tato úplně poslední fáze se nazývá vzlet a načasování vzletu je pro dobré přistání klíčové – vzletíte-li příliš brzy, letadlo se může zastavit a havarovat, vzletíte-li příliš pozdě, letadlo dopadne příliš tvrdě a rychle a je více než pravděpodobné, že se odrazí na všechny strany, možná dokonce zlomí podvozek nebo něco horšího.
Přesně načasovat přistání je možné pouze praxí, a čím více přistání provedete, tím lépe to zvládnete, protože poznáte letové vlastnosti svého letadla.
Níže je krátké video, které ukazuje, jak byste se měli nastavit na pěkné přistání při směru větru zprava doleva…
Klouzavé přiblížení
Pro mnoho rc pilotů je zapnutí na finální přiblížení a následné pouhé přerušení výkonu motoru hned zpět běžným postupem. Není nic špatného na tom, když letadlo na přistání přiblížíte klouzavým letem, ale osobně mám pocit, že je lepší letět.
Správným využitím výkonu motoru budete mít lepší kontrolu nad rychlostí klesání letadla a rychlostí letu a vrtule, která se pomalu otáčí pod výkonem, obecně vytváří větší odpor než volně se otáčející (“větrná”) vrtule, která se otáčí jen tak, jak přes ni proudí vzduch.
V závislosti na typu rc letadla, které máte, může být tento odpor velmi účinně využit při zpomalování letadla při konečném přiblížení.
Ale jako u všeho v této naší rc zábavě, prostě to nasajte a uvidíte. Možná zjistíte, že klouzavé přiblížení vám a vašemu letadlu vyhovuje lépe než přiblížení s motorem. Nebo to prostě budete chtít dělat, protože je to zábava!
Zmeškaná přiblížení
Nepovedené přiblížení je, když se připravíte na přistání, máte vše pod kontrolou, ale pak se na poslední chvíli něco pokazí nebo ztratíte nervy, a tak otevřete motor na plný výkon, abyste vystoupali a zkusili to znovu.
Za nezdařené přiblížení se vůbec nemusíte stydět, a dokonce i veteráni a profesionální rc piloti je musí čas od času udělat.
Je mnohem lepší udělat pět nezdařených přiblížení a bezpečně přistát s letadlem v jednom kuse, než přistání uspěchat a přivézt letadlo domů po kouskách. Ale s tím, co bylo řečeno, pokud létáte s rc letadlem na elektrický pohon, dávejte si velký pozor na čas a napětí akumulátoru! Už se mi stalo, že jsem při nezdařeném přiblížení havaroval s letadlem, protože mě nízkonapěťový vypínač (LVC) předběhl, abych letadlo dostal zpět na zem!
Jak jsem uvedl na začátku této stránky, přistání rc letadla je bezpochyby nejtěžší částí létání, která potřebuje nejvíce cviku, když se učíte létat s rc letadly na dálkové ovládání.
Ale vydržte u toho a naučte se dobře přistávat; nesmiřujte se jen se špatným přistáním, aniž byste se ho příště snažili zlepšit. Časem budete přistávat bez jediného odskoku!
Jen pro rekapitulaci, předchozí lekce byly…
Lekce 1: Nákup RC letadla
Lekce 2: Poznejte své RC letadlo
Lekce 3: Příprava vašeho letadla
Lekce 4: Hmotnost a vyvážení
Lekce 5: Kam s letadlem létat
Lekce 6: Předletová kontrola
Lekce 7: Vzlet / ruční start
Lekce 8: Létání s RC letadlem
Lekce 9: Přistání RC letadla