Lekce č.8: Létání s RC letadlem
V návaznosti na lekci 7 vás tato stránka letecké školy přiměje k tomu, abyste se svým rc letadlem lehce létali po obloze a zvykli si na to, jak reaguje na vaše pokyny řídicí pákou.
Mimochodem, rc letový simulátor je neocenitelnou pomůckou při učení se ovládání rc letadla a vřele doporučuji ho mít.
Zůstaňte v pohodě!
První věc, které si možná všimnete při létání s rc letadlem, je, že jste nervózní, buší vám srdce a třesou se vám ruce – to je zcela normální!
Sám létám s rc letadly už několik desetiletí a stále se mi čas od času třesou ruce. Je to součást zábavy a vzrušení z tohoto koníčku, ale nejsem si jistý přesným vysvětlením; myslím, že je to strach z havárie, který způsobuje vnitřní nával adrenalinu!
Důležité je nenechat se ovládnout bušícím srdcem a třesoucíma se rukama, zůstat klidný, uvolněný a soustředit se na práci – a tím je létání s rc letadlem!
Dělejte věci pomalu
Jakmile vzlétnete nebo ručně spustíte letadlo (lekce č. 7, pokud jste ji přehlédli!), vystoupejte do bezpečné výšky. Než se však letadlo dostane příliš daleko, musíte ho otočit na jednu nebo druhou stranu.
Kterým směrem ho otočíte, záleží hlavně na tom, kde letíte, ale musíte ho otočit směrem do volného prostoru a daleko od jakýchkoli překážek (stromů, sloupů, stožárů…).
Chcete-li zatočit během stoupání, plynule zatočte směrovkou (nebo křidélky) do směru, kterým chcete zatočit. Současně snižte výkon někde na tři čtvrtiny výkonu; jakmile vzlétnete a naberete výšku, není třeba udržovat motor v chodu naprázdno, letadlo pro běžné létání takové množství výkonu nepotřebuje.
To znamená, že množství výkonu, které musíte použít, bude záviset na letadle, které máte, a také na letových podmínkách (tj. větru) pro daný den.
Létání s rc letadlem: stoupání a zatáčení
Stoupavou zatáčku provádějte mírně. Při použití směrového kormidla (nebo křidélek) použijte také malé množství výškovky nahoru; to zabraňuje ztrátě výšky během zatáčky a s křidélky je nezbytné pro přitažení letadla dokola (náklonu) v zatáčce.
Po vystoupání neleťte příliš vysoko, protože letadlo bude příliš malé na to, abyste na něj dobře viděli, a mohli byste být dezorientováni tím, co dělá. Po celou dobu si musíte zachovat velmi dobrý výhled na své letadlo, proto nedovolte, aby se z něj stala malá tečka v dálce.
Létejte se svým rc letadlem ve výšce kolem 100 stop nebo více
Je velmi těžké odhadnout vzdálenosti jakéhokoli druhu, takže říkat vám, abyste létali ve výšce kolem 100 stop, možná neznamená mnoho, když čtete tuto stránku, ale 100′ nebo více je velmi bezpečná výška, ve které byste měli být.
Pokud si představíte například vzrostlý dub, javor nebo šestipatrový bytový dům, považujte jejich výšku za takovou výšku, ve které byste měli létat.
Až se otočíte natolik, aby letadlo letělo rovně a vodorovně a vrátilo se zpět za vás, zkuste další zatáčku, ale tentokrát v opačném směru, než jste právě provedli.
Pokračujte v zatáčení a rovnání, zatáčení a rovnání všemi směry a prostě létejte s letadlem po obloze a celou dobu si zvykejte na to, jak letadlo reaguje na vaše pohyby kniplem.
Velmi rychle získáte představu o tom, jak moc se do kniplu opřít, aby letadlo dělalo to, co chcete.
Po celou dobu udržujte pohyby kniplem malé a plynulé – přílišné pohyby kniplem jsou v počátcích učení se létání s rc letadlem velkou příčinou pádů.
Zároveň se soustřeďte na to, abyste při zatáčkách neztráceli výšku. Výše zmíněné používání výškovky je rozhodující pro udržení výšky při zatáčení a brzy se stane druhou přirozeností, jakmile získáte potřebnou koordinaci.
Níže je krátké video, které ukazuje, jak byste měli zatáčet, abyste si zvykli na ovládání…
Pamatujte, že při zatáčení vždy používejte směrovku a výškovku nebo křidélka a výškovku společně.
Pokud se učíte na čtyřkanálovém letadle, nedělejte si zatím starosti s používáním směrovky, k zatáčení používejte pouze křidélka a výškovku. Používání směrovky ve vzduchu přijde časem.
Létání na okruhu (Pattern)
Jakmile si zvyknete na to, jak letadlo reaguje na vaše pohyby kniplem, a budete pohodlně a s jistotou zatáčet do obou směrů, můžete trénovat základní létání po okruhu.
To je situace, kdy na obloze létáte velký obdélníkový/čtvercový obrazec.
Bude to chtít hodně cviku, abyste to zvládli, ale stojí za to věnovat tomu čas, protože právě tento obrazec byste měli letě v memont kdy budete chtít přistát.
Zvykněte si létat okruh v obou směrech a létejte ho také v různých výškách.
Nácvik letu po okruhu
Procvičte si tento obrazec okruhu v obou směrech.
Kompletní okruhový vzor se skládá ze čtyř částí:
- Úsek proti větru, kde letíte proti větru, než se otočíte na…
- boční úsek, kdy letíte kolmo na vítr a pak se otočíte na…
- úsek po větru, kdy letíte proti větru, než se otočíte na…
- základní úsek, což je poslední strana obrazce, která je opačná než úsek s bočním větrem.
Vzorec se opakuje stále dokola, takže po letu rc letadla na základním úseku se jednoduše otočíte a letíte další úsek proti větru atd.
Když je čas přistát s rc letadlem, následuje po základním úseku závěrečné přiblížení a přistání.
Trimování RC letadla
Trimování je termín, který se používá k popisu činnosti jemného doladění letadla tak, aby letělo samo rovně a vodorovně, s pákami vysílače v neutrální poloze.
Pokročilé trvalé trimování může zahrnovat například úpravy úhlů tahu motoru a polohy těžiště, ale v počátcích svého nového koníčka můžete své rc letadlo trimovat za letu pomocí trimů vysílače.
Páčky trimování na vysílači
Při létání s rc letadlem po obloze můžete zjistit, že má tendenci se otáčet na tu či onu stranu, když ho neřídíte, nebo že chce stoupat či klesat, aniž byste ho k tomu nutili.
Pomocí příslušných trimů na vysílači můžete během letu jemně doladit řídicí plochy a pokusit se tyto nežádoucí tendence vyžehlit. Pokud například letadlo chce zatáčet doleva, použijte malý trim pravého kormidla. Pokud má letadlo křidélka a chce se neustále stáčet doleva, použijte malý trim pravých křidélek. Chápete, o co jde…
Po posunutí trimu nechte letadlo několik sekund letět samo v přímém směru a pak trim znovu nastavte podle potřeby.
Cílem je, aby letadlo letělo rovně a vodorovně s vycentrovanými pákami vysílače a bez vašeho zásahu.
Pokud se nebudete obtěžovat s trimováním letadla, budete se při jeho ovládání zbytečně namáhat, proto věnujte čas správnému trimování.
Až budete zkušenější a seznámíte se s tím, jak rc letadla fungují, budete moci v případě potřeby provádět trvalejší trimy, například měnit úhel tahu motoru nebo mírně upravovat těžiště.
Ale i po provedení těchto úprav je stále naprosto normální, že budete muset čas od času použít trimy vysílače. Vnější vlivy mohou změnit způsob, jakým letadlo létá, bez ohledu na to, jak dobře je v dílně vytrimované.
Důležité body, které je třeba mít na paměti při létání s rc letadlem:
- Nelétejte příliš daleko. Pokud to uděláte, můžete velmi snadno ztratit letadlo z dohledu – ne úplně, ale natolik, že nebudete přesně vědět, co dělá, jakým směrem je nahoře atd.
To je nejrychlejší způsob, jak se v letadle dezorientovat. Když se to stane, je velká šance, že ztratíte kontrolu nad letadlem a zřítíte se. - Stejně tak nikdy nelétejte s rc letadlem přímo nad hlavou. To vás také dezorientuje, protože se díváte přímo nahoru a zároveň otáčíte hlavou, abyste letadlo sledovali. Ztratíte tak veškerý přehled o zemi a o letadle ve vztahu k ní. Vždy mějte letadlo před sebou a po stranách – nikdy ne nad hlavou nebo za sebou.
- Nikdy neleťte přes slunce, a to ani když máte sluneční brýle nebo když je mlhavá oblačnost. Okamžitě dojde k dočasnému oslepnutí s možnými katastrofálními následky.
- Pamatujte si, že když letíte s rc letadlem směrem k sobě, zatáčky jsou obrácené; z levé se stává pravá a z pravé levá. To vás v začátcích létání zaskočí, ale s praxí si na toto “obrácené řízení” nebo také “obrácenou koordinaci”, jak se tomu říká, zvyknete
- S rc letadlem vždy létejte na volném prostranství, v dostatečné vzdálenosti od lidí, zvířat a majetku.
Létejte také daleko od stromů – mají na modely letadel velmi magnetický účinek!
Nelétejte příliš nízko – čím blíže k zemi jste, tím méně času máte na nápravu ze špatných situací. Létejte alespoň “2 chyby vysoko”!
Všechny zatáčky provádějte jemně a nepřehánějte korekce. Většina pádů rc letadel pro začátečníky je způsobena přílišnou korekcí, tj. přílišným pohybem páček vysílače. Dbejte na to, aby vše probíhalo pomalu a plynule po celou dobu!
Zdravý rozum musí převládat – jinými slovy, nedělejte nic, co přesahuje vaše aktuální možnosti.
Tip: pokud budete dezorientovaní, když letadlo letí proti vám a zatáčí, přesuňte knipl na stranu nejnižšího křídla, jak ho vidíte. Pokud se například letadlo blíží k vám a zatáčí doprava, pravé křídlo bude níže než levé. Přesuňte řídicí páku na tuto nižší stranu, jak ji vidíte, a tím se zatáčení upraví.
Když se létání s RC letadlem pokazí
Pokud se chováte tak rozumně, jak byste měli, a létáte opatrně a pomalu, jen si zvykáte na zatáčení letadla a normální létání, není důvod, proč by se mělo něco drasticky pokazit.
Pokud se však náhle ocitnete v nesnázích, nepanikařte!
Panika obvykle situaci jen zhoršuje a vy se musíte snažit zachovat chladnou hlavu, ale zároveň rychle reagovat.
První, co je třeba udělat, je přerušit napájení motoru. Tím se okamžitě sníží rychlost vašeho letadla (pokud není ve vertikálním střemhlavém letu), a tím se sníží pravděpodobné škody, pokud se letadlo rozhodne do něčeho narazit.
Pokud je letadlo ve střemhlavém letu a vpravo nahoře, použijte výškovku nahoru. Tím vytáhnete letadlo ze střemhlavého letu a získáte čas na zotavení. Jakmile se letadlo dostane do normální polohy, přidejte výkon motoru a klidně vraťte letadlo do přímého a vodorovného letu.
Pokud se vaše letadlo nějakým způsobem dostalo do obráceného střemhlavého letu (vzhůru nohama), musíte použít výškovku dolů, abyste se z něj dostali.
Pokud máte pochybnosti o situaci vašeho letadla, zachovejte chladnou hlavu, vypněte motor a centralizujte všechny řídicí plochy. Už jen tím, že to uděláte, získáte pár vteřin na to, abyste se vzpamatovali a vyhodnotili situaci, protože vaše letadlo se vrátí do lepší dráhy letu, i když směrem, kterým pravděpodobně nechcete!
Základem při prvních letech s rc letadlem je zachovat chladnou hlavu a být rozumný. V této rané fázi se nepokoušejte o žádné bláznivé kousky. Dbejte na jednoduchost a vše bude v pořádku!
Pořiďte si RC letecký simulátor!
Pokud to se svým novým koníčkem myslíte alespoň z poloviny vážně, pak je dobrý letecký simulátor jednou z nejlepších věcí, do kterých můžete investovat. V dnešní době jsou neuvěřitelně realistické a opravdu cenově dostupné.
Rc letecký simulátor vás skutečně naučí koordinaci ruky a oka a reakcím, které potřebujete při řízení rc letadla.
Další na řadě: Lekce 9 – Přistání s RC letadlem – jéje!
Nebo přejděte na lekci odpovídající vaší aktuální situaci…
Lekce 1: Nákup RC letadla
Lekce 2: Poznejte své RC letadlo
Lekce 3: Příprava vašeho letadla
Lekce 4: Hmotnost a vyvážení
Lekce 5: Kam s letadlem létat
Lekce 6: Předletová kontrola
Lekce 7: Vzlet / ruční start
Lekce 8: Létání s RC letadlem
Lekce 9: Přistání RC letadla