– Lekce č.7: Vzlet / ruční start
V návaznosti na lekci 6 vám tato stránka letecké školy rc ukáže, jak vzlétnout nebo ručně spustit vaše rc letadlo.
Velký okamžik, na který jste čekali!
Prozkoumali jste a koupili své letadlo, seznámili se s ním, sestavili ho, připravili k letu, našli vhodné místo a nyní je čas s ním vzlétnout!
Dobrou zprávou je, že vzlétnout nebo ručně spustit rc letadlo obvykle není příliš velké utrpení. Přinejmenším mnohem méně děsivé než přistání!
To, zda provedete skutečný vzlet ze země, nebo ruční start, závisí na několika věcech, které jsou…
- Zda má vaše rc letadlo podvozek (podvozek).
- Z jakého povrchu letíte a na velikosti kol letadla.
- Zda jen dáváte přednost jedné metodě před druhou.
- Přítomnost nebo nepřítomnost podvozku bude záviset na typu vašeho letadla. Například klasický hornoplošný trenažér jej bude mít, zatímco typ motorového kluzáku nikoli.
Podvozek určuje vzlet nebo ruční start!
RTF rc letadla lze koupit s podvozkem nebo bez něj.
Pokud má letadlo podvozek, je pro vzlet rozhodující typ plochy, ze které létáte.
Pokud jste na betonu, asfaltu, jemném štěrku nebo velmi krátké trávě, pak je vzlet snadný.
Pokud jste na delší trávě nebo na velmi drsném povrchu, pak může mít letadlo problém získat rychlost, kterou potřebuje ke vzletu.
Ve stejném kontextu je rozhodující velikost kol vašeho letadla. Kola s větším průměrem si lépe poradí s náročnějším povrchem, zatímco kola s menším průměrem jsou vhodná pouze pro hladký a tvrdší povrch.
A konečně, možná prostě dáte přednost ručnímu startu svého letadla, i když má podvozek a letíte z hladkého povrchu. Na tom není nic špatného, pokud vám to vyhovuje nejvíce.
Vzlet
Vzlet rc letadla je obecně řečeno jednoduchý proces, který trvá jen několik sekund.
Po dokončení všech předletových kontrol a kontroly doletu (viz předchozí lekce) a s plně vysunutou anténou vysílače, pokud používáte rádiový systém MHz, nasměrujte letadlo přímo proti větru, pokud nějaký fouká.
Je důležité, abyste startovali proti větru, protože tím maximalizujete proudění vzduchu přes křídla a řídicí plochy a snížíte tak rychlost a vzdálenost, kterou letadlo potřebuje ke startu, takže se dříve dostane do vzduchu.
Samozřejmě zde jde o to, zda je směr větru příznivý vzhledem k velikosti a orientaci vaší letové plochy.
Je možné, že nebudete moci vzlétnout proti větru, v takovém případě byste se měli pokusit přesunout do polohy, která vám umožní vzlétnout proti větru, nebo vzlétnout s bočním větrem.
Ať už uděláte cokoli, nepokoušejte se vzlétnout po větru (tj. proti větru), protože to zvyšuje pravděpodobnost, že se letadlo při vzletu zastaví a zřítí.
OK, připraveni k odletu? Plynule zvyšte výkon motoru na plný (pohyb páky úplně dopředu trvá jednu až dvě sekundy) a nechte letadlo zrychlit po zemi.
Je pravděpodobné, že budete muset použít směrové kormidlo, abyste letadlo udrželi v přímém směru – nenechte ho vybočit doleva nebo doprava. Udržujte ho stále rovně a po větru, jak nejlépe umíte.
Pokud startujete v bočním větru, připravte se na to, že budete muset ještě více používat směrové kormidlo, abyste to vyrovnali, a také buďte připraveni na to, že letadlo se bude odklánět do stran, jakmile se odlepí od země.
Vzlety s bočním větrem jsou o něco složitější a v začátcích byste se o ně neměli pokoušet, pokud to není naprosto nevyhnutelné.
Jakmile jste na plném výkonu a letadlo zrychluje po zemi, jemně přidejte malé množství výškovky nahoru, abyste letadlu pomohli odlepit se od země.
Neškubejte za knipl, ale plynule přitahujte zpátky. Pokud použijete příliš velkou výškovku nahoru příliš rychle a letadlo ještě nedosáhlo rychlosti letu, může se dostat do vzduchu příliš brzy a s příliš strmou rychlostí stoupání. To si koleduje o přetažení – to není dobré!
Vzlétejte s rc letadlem opatrně a nevzlétejte příliš brzy a nestoupejte příliš strmě.
Délka vzletu se liší v závislosti na letadle, povrchu země a větru, ale obecně vzato většina rc letadel vzlétá na velmi krátkou vzdálenost; u mnoha RTF pěnových letadel je to obvykle méně než 10 metrů (30′).
Pokud chcete vzlet více podobný vzletu v měřítku s delší dráhou na zemi, přidávejte výkon pomaleji a používejte velmi malou výškovku a nechte letadlo vzlétnout přirozeně.
Jakmile je letadlo ve vzduchu, udržujte plný výkon nebo jej velmi mírně snižte a pokračujte v plynulém stoupání (ne příliš strmém). Zahajte zatáčku dříve, než se letadlo příliš vzdálí.
Ruční start
Ruční start rc letadla je poměrně jednoduchý, ale je naprosto normální, že se při prvních několika pokusech cítíte nesví.
Stejně jako při startu je třeba ruční start provádět proti větru, aby se maximalizovalo proudění vzduchu kolem křídel a také proudění vzduchu nad řídicími plochami.
Držte letadlo ve výšce hlavy v té ruce, která je vám nejpohodlnější a vysílač mějte v druhé ruce s palcem na té páce, na kterou přirozeně padne, tj. bude to jedna nebo druhá páka, podle toho, ve které ruce držíte.
S maximálním výkonem motoru udělejte krok vpřed a zároveň letadlo pevně vystrčte z ruky. Je důležité, abyste jej pevně vypustili tak, aby se při opuštění ruky nacházelo nad rychlostí stoupání.
Pokud ho dostatečně nepotlačíte, mohlo by dojít k přetažení a pádu před vašima nohama.
Je také důležité snažit se udržet letadlo ve vodorovné poloze a nesměřovat ho příliš nahoru.
Pokud ho spustíte s velkým náklonem nahoru, pravděpodobně se stane totéž – přetažení a pád.
Jakmile letadlo opustí vaši ruku, přiložte ji co nejrychleji k vysílači, abyste byli okamžitě připraveni zahájit stoupání (tj. použít výškovku) a provést případné korekce dráhy letu letadla, jakmile opustí vaši ruku.
Maximální výkon pro ruční start může mít za následek “torque roll”, jakmile letadlo opustí vaši ruku. Krouticí moment se projevuje tím, že se letadlo obvykle stáčí doleva v reakci na kroutící sílu motoru.
V závislosti na tom, jaké letadlo máte, můžete zjistit, že startování například na 3/4 výkonu je pohodlnější a méně pravděpodobné, že dojde k nežádoucímu rolování. Ve skutečnosti je to jen otázka pokusu a omylu.
Ruční startování RC letadla
Pokud jste vše udělali správně, pak byste měli být v této fázi, kdy máte Vaše letadlo bezpečně ve vzduchu
Příště: Lekce 8 – Létání s RC letadlem!
Nebo přeskočte na lekci odpovídající vaší aktuální situaci…
Lekce 1: Nákup RC letadla
Lekce 2: Poznejte své RC letadlo
Lekce 3: Příprava vašeho letadla
Lekce 4: Hmotnost a vyvážení
Lekce 5: Kam s letadlem létat
Lekce 6: Předletová kontrola
Lekce 7: Vzlet / ruční start
Lekce 8: Létání s RC letadlem
Lekce 9: Přistání RC letadla