Online kurz RC letadel na dálkové ovládání zdarma – Lekce č.4: Hmotnost a vyvážení

admin

Updated on:

– Lekce č. 4: Hmotnost a vyvážení

V návaznosti na lekci 3 vás tato stránka letecké školy rc naučí, jak zkontrolovat hmotnost a vyvážení vašeho rc letadla.

Správné nastavení hmotnosti a vyvážení před letem s letadlem je velmi důležité, zejména vyvážení.
Každé letadlo, ať už modelové nebo skutečné, má těžiště (“CG” nebo “CoG”), které je určeno ve fázi návrhu letadla. Toto CG je místo, kde letadlo vyvažuje v podélném směru (příď-ocas), a má zásadní význam pro letové vlastnosti letadla. Správné vyvážení letadla kolem CG je naprostou nutností pro bezpečné a stabilní létání.

Kontrola celkové hmotnosti letadla (AUW) není tak zásadní jako vyvážení, i když je stále velmi důležitá, protože obecně platí, že všechny modely letadel musí být co nejlehčí, aby byly zajištěny optimální výkony.

Pokud jste si koupili ARF nebo RTF letadlo, pak by hmotnost měla být víceméně taková, jakou udává výrobce.
Stavba ze stavebnice potenciálně umožňuje větší rozdíly v hmotnosti a je třeba dbát na to, aby letadlo nebylo příliš těžké. Příliš nadšené používání lepidla nebo “těžkého” lepidla, jako je epoxid, a silnějšího potahu a barvy, než je nutné, může během stavby zbytečně zvýšit hmotnost a to vše se překvapivě rychle sečte!

V nepravděpodobném případě, že vaše letadlo má velkou nadváhu oproti tomu, co by mělo mít, musíte s tím něco udělat, protože zatížení křídla bude vyšší, než by mělo být, a to zhorší letové vlastnosti.
Pokud jde o snížení hmotnosti po stavbě, reálně máte jedinou možnost: použít menší/lehčí akumulátory a/nebo menší (ale stále kompatibilní a vhodné) serva a přijímač a pokusit se snížit hmotnost tímto způsobem. Pro snížení hmotnosti těžce postaveného draku toho moc udělat nemůžete.

Kontrola vyvážení (CG)

Tohle je důležité a je to docela snadné.

Prvním krokem je zjistit správné umístění těžiště, které uvádí výrobce. Tato poloha CG by měla být uvedena v příručce a bude znít například takto: “75 mm (3 palce) dozadu od náběžné hrany křídla”.

Za druhé je třeba označit polohu těžiště perem (nebo páskou) na spodní straně křídla. Místo CG byste měli označit spíše blízko trupu než dále pod křídlem. Jeden nebo dva centimetry od boků trupu je v pořádku.

Pod každým křídlem si vyznačte CG
Nahoře: vyznačte polohu CG na každém křídle.

Zatřetí, a to je velmi důležité, musíte uvést letadlo do stavu “připraveno k letu”, tj. mít jej dokončené a letový obal nainstalovaný na správném místě. V této fázi si však nedělejte starosti s připojením čehokoli. Pokud máte letadlo s integrovaným spalovacím motorem, mějte prázdnou palivovou nádrž.

Po dokončení všech těchto úkonů pomalu zvedněte letadlo nahoru, přičemž značky CG jsou na špičkách ukazováku nebo prostředníčku…..

Vyvažování rc letadel na špičkách prstů

Nahoře: Zvednutí letadla na CG pro kontrolu vyvážení.

model letadla vyvážené vodorovně

Výše uvedený obrázek vám dává představu o tom, co by se mělo stát, když letadlo zvednete; buď bude letadlo viset více či méně vodorovně, nebo bude nosem dolů či ocasem dolů.

náhled nevyváženého letadla vodorovně

Pokud visí vodorovně, pak je CG v pořádku a nemusíte nic dělat. Pokud visí mírně nosem dolů, není to také problém; malá tíha nosu je málokdy na škodu.
Pokud visí hodně nosem dolů nebo vůbec ocasem dolů, je třeba upravit vyvážení, aby visel vodorovně.

První možností je zkusit posunout akumulátor motoru dopředu nebo dozadu, podle toho, na kterou stranu letadlo visí. To je nejlepší věc, kterou můžete udělat pro úpravu CG, protože nepřidáváte do letadla mrtvou váhu v podobě zátěže.

Pokud nemůžete paket posunout, protože je ve svém prostoru příliš těsný, pak musíte přidat balast buď na příď, nebo na ocasní část letadla. V takovém případě přidejte zátěž co nejvíce ven, to bude mít největší efekt při nejmenším množství.

Pokud tedy potřebujete přidat zátěž do přední části, protože letadlo je těžké na ocas, podívejte se na to, jak něco připevnit na spodní stranu přídě, co nejdále dopředu. Pokud potřebujete přidat zátěž na ocasní část letadla, protože je těžká příď, zkuste ji přidat na samou zadní část trupu – tam, kde se obě strany takříkajíc spojují.

Ať už přidáte na příď nebo ocas jakoukoli zátěž, ujistěte se, že je velmi bezpečná! Odlétnutí závaží během letu naruší CG a to bude mít nepříznivý vliv na letové vlastnosti letadla.

V závislosti na tom, co jste použili jako zátěž, ji obvykle na místě udrží lepicí páska nebo lepidlo. Nezapomeňte však, že velké množství lepidla může přidat ještě větší váhu, takže vždy dávejte pozor, abyste ho nepoužili příliš mnoho.
Po dokončení přidávání zátěže vždy překontrolujte vyvážení letadla.

Je důležité si uvědomit, že i mírně těžké letadlo s přídí bude létat dobře. Letadlo těžké na zádi je však špatná zpráva; letadlo bude v lepším případě velmi obtížně ovladatelné a v horším případě zcela neovladatelné. Pokud se vám zdá, že je vaše letadlo těžké na ocas, když balancuje na špičkách vašich prstů, něco s tím udělejte.

Shodou okolností je tato metoda “na špičkách prstů” rychlou a snadnou metodou, která dobře funguje při vyvažování vysokých letadel. Pokud nevěříte svým konečkům prstů, můžete si koupit vyvažovač CG, například Great Planes CG Machine, který je skvělým nástrojem, pokud to s tímto koníčkem myslíte vážně.

Vyvažování RC letadla na boční stranu (roll)

Toto je často přehlíženo a není tak kritické jako správné vyvážení CG, ale letadlo, které má jednu stranu těžší než druhou, se bude chtít převrátit a zatočit na těžší stranu, což vám trochu ztíží život.

Boční nevyváženost není neobvyklá a obvykle je způsobena tím, že jedno křídlo je těžší než druhé.

Chcete-li zkontrolovat boční vyvážení letadla, jednoduše obtočte nit kolem hřídele vrtule a pak kolem zadní části trupu co nejblíže ocasu. Pokud se ocasní část ukáže jako nepohodlná, vložte malý kolík do osy odtokové hrany směrového kormidla a umístěte nit kolem něj.
Zvedněte letadlo nahoru a nechte ho volně viset – zjistěte, zda se chce přetočit na jednu nebo druhou stranu. Pokud ano, je třeba přidat trochu závaží na konec křídla na lehčí (vyšší) straně.

Přidejte jen tolik závaží, aby letadlo viselo ve vodorovné poloze při pohledu zepředu. Snadnou metodou je přilepení závaží na konec křídla, i když si možná dáte tu práci, že je do konce křídla zasadíte a zakryjete, abyste je skryli před zraky.
U pěnových křídel je skvělým způsobem přidání potřebného závaží zatlačení malého měrného šroubu, hřebíku nebo panelového kolíku do pěny, které lze snadno skrýt bílou barvou nebo fixem.

Vyvažování rc letadla proti protáčení

Pro kontrolu vyvážení náklonu použijte 2 provázky na obou koncích letadla.

vyvažování RC letadla pomocí dvou stejně dlouhých provázků

Doufáme, že vás tato lekce letecké školy provedla důležitými kroky pro správné stanovení hmotnosti a vyvážení rc letadla.
Věnujte správnému nastavení hmotnosti a vyvážení rc letadla dostatek času a odměnou vám bude snazší létání a méně trimování (Přečtěte si více o trimování rc letadla).

 

Příště: Lekce 5 – Zjistěte, kde se svým RC letadlem létat.

Nebo přejděte na lekci odpovídající vaší aktuální situaci…

Lekce 1: Nákup RC letadla
Lekce 2: Poznejte své RC letadlo
Lekce 3: Příprava vašeho letadla
Lekce 4: Hmotnost a vyvážení
Lekce 5: Kam s letadlem létat
Lekce 6: Předletová kontrola
Lekce 7: Vzlet / ruční start
Lekce 8: Létání s RC letadlem
Lekce 9: Přistání RC letadla

Napsat komentář