Online kurz RC letadel na dálkové ovládání zdarma – Lekce č.3: Příprava RC letadla

– Lekce č.3: Příprava RC letadla

V návaznosti na lekci 2 vás tato stránka letecké školy rc letadla seznámí s přípravou vašeho rc letadla RTF k letu, včetně nabíjení a instalace baterií.

Konečná montáž vašeho RC letadla

Jak už víte, tato letecká škola rc letadel se zaměřuje na typické elektrické letadlo typu Ready To Fly “park flyer” a v této fázi jste si ho již koupili a strávili nějaký čas studiem příručky a seznamováním se s letadlem.

Konečná montáž RTF rc letadla není nic jiného než upevnění několika dílů na svá místa, zejména křídla a s největší pravděpodobností i ocasní plochy. Možná budete muset také zasunout podvozek na místo a případně namontovat vrtuli a spinner.

To vše je snadné a stačí jen pečlivě postupovat krok za krokem podle návodu, abyste se ujistili, že je vše provedeno správně. Nespěchejte a vše třikrát zkontrolujte, až budete hotovi, porovnejte se naposledy s příručkou a buďte si stoprocentně jisti, že jste vše provedli správně.

Samozřejmě, pokud jste si koupili rc letadlo typu Ultra Micro, jako je například populární HobbyZone Champ, pak toho nemusíte dělat vůbec moc, protože tato letadla se obvykle dodávají vcelku!

hobbyzone-sport-cub-s v letu

Konečná montáž RTF letadla

Konečná montáž rc letadla RTF netrvá dlouho, ale ujistěte se, že jste ji provedli správně.

V závislosti na velikosti vašeho letadla a na tom, kde se nachází vaše letové stanoviště vzhledem k domovu, možná budete muset křídlo přepravovat nespojené a upevnit ho, až dorazíte na místo. To je zcela normální. Doma si několikrát nacvičte opravu křídla, abyste nemuseli na poli nahlížet do příručky.

Další věc, kterou můžete, ale nemusíte udělat, je připevnění vrtule. To by měl být také jednoduchý úkol, jen se musíte ujistit, že ji nasadíte správným směrem (pokud jsou na vrtuli čísla, obvykle směřují dopředu), a ujistěte se, že je pojistná matice pevně nahoře. Dávejte však pozor, abyste ji neutáhli příliš a nestrhli závit, to by byla katastrofa!

 

Baterie vysílače

Značky jako HobbyZone a ParkZone dodávají baterie do vysílače v krabici, ale bohužel mnoho RTF elektrických rc letadel se s bateriemi do vysílače nedodává. To znamená, že je musíte zakoupit zvlášť, a pokud je to váš případ, máte dvě možnosti…

Alkalické články

První možností je použít kvalitní jednorázové alkalické články (tj. nenabíjecí). Neměly by to být levné domácí značky z místního supermarketu, měly by být od renomované značky (Duracell, Energizer, EverReady, Panasonic…) a musí být nové – neprohrabujte se ve spodním šuplíku kuchyňské linky a nepoužívejte staré baterky!

baterie-23a-12v-duracell

Důvod, proč potřebujete dobré články, je jednoduchý – signál z vysílače do přijímače musí být co nejsilnější, a to lze zajistit pouze s dobrými články ve vysílači. Pokud je signál slabý, vaše letadlo se rychle dostane mimo dosah rádia a vy ztratíte kontrolu.

Nabíjecí články NiMH

Druhou možností je použití nabíjecích článků. Jsou dražší než jednorázové alkalické články, ale z dlouhodobého hlediska jsou levnější – kvalitní NiMH (nikl-metal-hydridové) články vydrží přibližně 1000 nabití a jedna sada dobíjecích článků je zatraceně levnější než 1000 sad jednorázových!

rc-letadlo nabíjecí baterie

Samozřejmě, že k dobíjecím článkům potřebujete vhodnou nabíječku, ale dobré nabíječky se dnes dají koupit poměrně levně.
Pokud se rozhodnete pro dobíjecí články a musíte si koupit nabíječku, ujistěte se, že kupujete nabíječku vhodnou pro články, které máte. Pokud máte jakékoli pochybnosti, poraďte se s prodejcem.

Typ potřebných článků se nakonec bude odvíjet od vysílače, který máte. Některé základní berou pouze suché články, jiné berou NiMH a/nebo sady na bázi lithia. V návodu k vysílačce bude uvedeno, co můžete a co nemůžete použít.

Instalace baterií do vysílače je jednoduchý úkol – věnujte pozornost polaritě a ujistěte se, že jsou jednotlivé články zajištěny a nejsou uvolněné. Když jsou všechny vloženy, nasaďte kryt prostoru pro baterie a ujistěte se, že je také bezpečný.

Je možné, že váš vysílač pojme pájený balíček dobíjecích článků. To je nejlepší možnost ze všech a vyplatí se utratit peníze za kvalitní sadu, pokud je váš Tx vhodný. Opět platí, že manuál vám objasní, zda lze takový pack použít.

Sada akumulátorů pro motor

Moderní elektrická rc letadla téměř vždy získávají energii pro přijímač a serva z motorového akumulátoru, a to prostřednictvím ESC (elektronického regulátoru otáček).

Pokud jste si koupili RTF rc letadlo, bude tento pack součástí balení a v krabici byste měli mít také nabíječku pro něj. Pokud nabíječ nebyl dodán s letadlem, budete si ho muset koupit a opět si buďte stoprocentně jisti, že je nabíječ kompatibilní s packem. To je důležité zejména u motorových akumulátorů li-po (lithium polymer), které lze nabíjet pouze nabíječkou li-po, nikoliv nabíječkou určenou pouze pro články NiCD nebo NiMH. Použitím nekompatibilní nabíječky hrozí vážné riziko požáru.

Motorové akumulátory NiMH a Li-Po

Vaše RTF letadlo bude mít buď NiMH (vlevo), nebo li-po (vpravo) akumulátor.
motorový akumulátor – nabíjejte je opatrně!

Správné nabíjení akumulátoru je nesmírně důležité, pokud chcete udržet akumulátor v bezvadném stavu, a je třeba velmi pečlivě dodržovat doporučení pro váš konkrétní akumulátor. Považujte nabíjení akumulátorů za vážnou součást vašeho rc létání a na tomto procesu nešetřete. Opět platí, že návod k použití je zde vaším vaším nejlepším přítelem.

Po nabití upevněte akumulátor do letadla přesně podle návodu. V letadle RTF pravděpodobně nebudete mít příliš na výběr, kam jej umístit, protože bude existovat konkrétní místo nebo přihrádka, do které se má umístit.

Musí být velmi dobře upevněn, protože jakýkoli pohyb v předozadním směru během letu může ovlivnit těžiště letadla, což by mohlo být velice špatné a vést ke špatné ovladatelnosti letadla. Více se o tom dozvíte v příští lekci…

Kontrola pohybu řídicích ploch

Správné nastavení vašeho rc letadla je pro jeho přežití klíčové. Správné nastavení pohybů řídicích ploch před letem je nesmírně důležité, a přesto je neuvěřitelné, že někteří rc piloti (a ne vždy začátečníci…) startují se svým letadlem s obráceným řízením (předletovou kontrolou se budeme zabývat později) a diví se, proč letadlo pár sekund po startu havaruje.

Podívejte se na stránku o režimech rc vysílače, abyste se ujistili, že vaše letadlo správně reaguje na vstupy řídicí páky, ale zde je obecný přehled pohybu řídicích ploch ve vztahu k pohybu řídicí páky…

Páka výškovky zpět = výškovka nahoru.
Páka výškovky dopředu = výškovka dolů.
Kormidelní páka doleva = levé kormidlo (při pohledu shora).
Kormidelní páka vpravo = pravé kormidlo.
Křidélková páka vlevo = levé křidélko nahoru, pravé dolů.
Křidélková páka vpravo = levé křidélko dolů, pravé nahoru.
Páka plynu dozadu = úplně vypnutý motor.
Plynová páka dopředu = motor zapnutý.
Velikost výchylek řídicích ploch, tj. jak daleko se pohybují, by měla být popsána v návodu k obsluze. Velikost výchylek lze nastavit elektronicky, pokud máte počítačové rádio (v nabídce “Travel Adjustment” nebo “End Point Adjustment”), nebo ručně.

Pro ruční nastavení stačí přesunout táhlo do jiného otvoru buď na rohu serva, nebo na ovládacím rohu.
Přesunutím táhla do vnějšího otvoru na servorohu se výchylka řídicí plochy zvětší, vnitřním otvorem se výchylka zmenší. Naopak přesunem do vnějšího otvoru na řídicím rohu se výchylka sníží, zatímco vnitřní otvor ji zvýší.

Proveďte všechny potřebné úpravy tak, aby odpovídaly hodnotám uvedeným v návodu. Pokud jste si koupili dobrý RTF a byl dobře nastaven z výroby, pravděpodobně nebudete muset nic nastavovat – ale vždy se vyplatí to zkontrolovat.

Nastavení a kontrola pojistky proti selhání

Pojistka proti selhání je životně důležitou součástí nastavení vašeho nového letadla a je třeba se řídit návodem k obsluze.

Failsafe je v podstatě funkce vaší vysílačky (pouze nejjednodušší vysílače ji nemají), při které se v případě ztráty rádiového spojení mezi vysílačem a přijímačem motor a případně serva přepnou do předem nastavených poloh. V případě motoru by se měl zastavit – tím se zabrání ujetí a sníží se možné poškození při nárazu.

Vaše rc pojistka by měla být nastavena podle návodu a měla by být otestována zapnutím vysílače a letadla, spuštěním motoru (samozřejmě s bezpečně připoutaným modelem) a následným vypnutím vysílače. Pokud je pojistka správně nastavena, motor se vypne asi sekundu po ztrátě rádiového spojení.

U pokročilejších vysílaček a modelů lze přijímač naprogramovat tak, aby při ztrátě rádiového spojení přesunul serva do předem nastavených poloh – například vysunutí klapek a mírné nastavení směrovky. Podrobnosti o tom opět naleznete v manuálu k rádiu, ale u vašeho prvního rc letadla jsou tyto možnosti nepravděpodobné.

Pokud nejste přesvědčeni o důležitosti failsafe, pak by vás možná mohlo přesvědčit vědomí, že nastavení failsafe je v některých zemích zákonným požadavkem! Například ve Velké Británii se naše pojištění modelářského létání pro případ odpovědnosti za škodu způsobenou třetí osobou stává neplatným, pokud není failsafe správně nastaven.

Tímto bychom vás měli nechat s vaším rc letadlem připraveným a připraveným k akci, víceméně.

Další na řadě: Lekce 4 – Kontrola hmotnosti a vyvážení RC letadla.

Nebo přejděte na lekci odpovídající vaší aktuální situaci…

Lekce 1: Nákup RC letadla
Lekce 2: Poznejte své RC letadlo
Lekce 3: Příprava vašeho letadla
Lekce 4: Hmotnost a vyvážení
Lekce 5: Kam s letadlem létat
Lekce 6: Předletová kontrola
Lekce 7: Vzlet / ruční start
Lekce 8: Létání s RC letadlem
Lekce 9: Přistání RC letadla

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *