Když si někdo představí lakování hot-rodů, pravděpodobně si představí stylizované plameny olizující kapotu a blatníky detroitské oceli z konce 60. let. Co se týče klasického vzhledu muscle car, plameny jsou na jednom místě se závodními pruhy a každý ví, že sada plamenů znamená ohnivý výkon a přidává minimálně 30 koní výkonu. Je to doslova žhavý vzhled, ale možná se mu vyhýbáte jako příliš obtížně reprodukovatelnému. Mám dobrou zprávu: S předem vyřezanými maskami lze plameny snadno začlenit do jakéhokoli laku. Ukážu vám, jak jsem dal žhavé plameny na Parmu ’68 Muscle Baja SC. Ne každý krok bude platit pro vámi zvolenou karoserii, ale pokud chcete získat stejný vzhled jako zde zobrazená muscle car, je to správný způsob.
POUŽÍVANÉ POLOŽKY
Tělo: Parma ’68 Muscle SC Baja-1248
Lak: Parma Faskolor
Maskovací páska: Maskovací páska: Parma
Předřezaná vinylová maska na lak: Parma Flames-10786
Permanentní fix: Parma Detailing Pen-10400
Stříbrný lakovací fix: Sharpie-35560
Hobby nůž: Excel Grip-On-16018
1. PŘÍPRAVA TĚLA
Vnitřek karoserie odřete, abyste zdrsnili povrch a dali barvě něco, na čem se bude držet. Rád k tomu používám drátěnku. Vyhněte se oknům, protože chcete, aby zůstala křišťálově čistá. Jakmile je karoserie odřená, omyjte ji přípravkem na nádobí, abyste odstranili veškeré nečistoty a oleje, které by mohly být na povrchu karoserie.
2. DETAIL MŘÍŽKY A OKENNÍHO OBLOŽENÍ
Karoserie Muscle SC má hluboké linie detailů oken a mřížky chladiče, které lze snadno obkreslit perem, což je jednodušší než maskování a lakování. Stačí vám k tomu stříbrný Sharpie. Stačí vložit hrot do drážky a postupujete po ní. Možná to budete muset udělat dvakrát nebo třikrát, abyste dosáhli plného pokrytí.
3. POUŽIJTE MASKY OKEN A SVĚTLOMETŮ
Masky odlepte a nalepte a zcela je uhlaďte, abyste se ujistili, že barva bude zcela uzavřena. Prohlédněte si masky z vnější strany karoserie, abyste se ujistili, že jsou zcela přilepené.
4. POUŽITÍ MASEK OKEN A SVĚTLOMETŮ
Pro zjednodušení maskování natřete nejprve nárazníky. Nárazníky na vnější straně karoserie obkreslete černým fixem, aby byly dobře vidět, a obkreslete je páskou. Po oblepení nárazníků zakryjte zbytek karoserie podlepeným papírem a nárazníky nastříkejte stříbrnou barvou.
5. MASKOVÁNÍ MŘÍŽKY CHLADIČE A ZADNÍCH SVĚTEL
Vnější obložení mřížky chladiče již bylo vyplněno zpět v kroku 2, maskování zbytku mřížky chladiče je snadné. Okraj pásky nemusí být dokonale rovný, protože stříbrná značkovací čára vám zamaskuje linii pásky. Aplikoval jsem širokou pásku Parma podél horní části mřížky a poté jsem provedl další průchod podél spodní části. Pásku přiložte tak, aby mírně přesahovala okraj, který maskujete, a poté ji ořízněte hobby nožem, abyste vymezili linii laku. Tím si zajistíte, že po odstranění pásky bude linie ostrá.
6. POUŽITÍ MASEK PROTI PLAMENI
Na karoserii Muscle SC jsem použil dva archy masky Parma #10786 Flames Paint Mask. Dvě dlouhé masky plamenů uprostřed archu jsem vybral na dveře a boky kapoty a menší plameny jsem použil na vyplnění středu kapoty. Masky zcela rozetřete a postupujte od středu směrem ke koncům plamenů.
7. PŘIPOJTE PLAMENY
Abych mohl jednotlivé plameny spojit do ohnivého plátu přes kapotu, nejprve jsem na vnější stranu karoserie načrtl spojovací čáry jako vodítko pro maskování. Poté jsem na vnitřní stranu kapoty nanesl širokou maskovací pásku Parma a vystřihl jsem ji tak, aby odpovídala liniím, které jsem načrtl na karoserii.
8. NASTŘÍKEJTE HLAVNÍ BARVU
Než začnete stříkat barvu, prohlédněte si všechny masky, abyste se ujistili, že jsou zcela přilepené ke karoserii. Před nastříkáním pro úplné pokrytí nastříkejte několik lehkých vrstev barvy, abyste utěsnili okraje masek. Až hlavní barva zaschne, odstraňte masky plamenů.
9. NAMALUJTE PLAMENY
Můžete nastříkat jednu barvu a říct, že je hotovo, nebo můžete použít více barev a přidat detaily. Já jsem začal tím, že jsem špičky všech plamenů nastříkal oranžovou barvou Parma Facescent a nechal ji zaschnout (nahoře). Poté jsem použil žlutou barvu Parma Fasescent a nastříkal ji téměř až ke konci kapoty (dole). Plameny jsem dokončil nastříkáním bílé barvy Parma na celou plochu plamenů, abych se ujistil, že jsou plameny jasné a neprůhledné.
10. LAKOVÁNÍ MŘÍŽKY CHLADIČE, PŘEDNÍCH A ZADNÍCH SVĚTEL
Nejprve odstraňte maskování mřížky a nastříkejte ji stříbrnou barvou. Po zaschnutí odstraňte masky světlometů a nastříkejte je bílou barvou. Zadní světla nastříkejte červenou barvou. Jsme v cílové rovince.
11. DETAIL MŘÍŽKY
Tento krok je volitelný – pokud se vám líbí celostříbrná mřížka, přestaňte zde. Před stažením přestříkané fólie jsem odstranil fólii z vnitřní oblasti mřížky a natřel ji saténově černou barvou. Vypadá to, že jsem zničil lakování, ale přestříkaná fólie půjde dolů, až se odlepí zbytek fólie z karoserie.
12. OLOUPEJTE, OŘÍZNĚTE A NAMONTUJTE
Je něco lepšího než sloupnout fólii z nové karoserie? Můžete vidět, jak ostře vypadají detaily mřížky chladiče, když se přestříkaná fólie odloupne spolu s fólií.
12. NA ZÁVĚR
Lakování karoserie není tak těžké. Jen si musíte vyhradit nějaký čas a mít trochu trpělivosti. Postupujte podle zde uvedených kroků a můžete mít vlastní plameny na svém RC autě, který ohromí vaše kamarády. Dokonce můžete vše úplně změnit a udělat něco úplně jiného. Tipy a triky uvedené v tomto článku budou v podstatě fungovat pro cokoli, co se rozhodnete barvit a lakovat.
U gravitačního airbrushe je tok barvy o něco lepší, protože se barva dostává na špičku štětce pomocí gravitace. Jste však omezeni velikostí kelímku, ve kterém se barva drží; jakmile je kelímek prázdný, musíte zastavit a doplnit barvu. U airbrushe se sifonovým napájením není průtok barvy tak dobrý, protože barva musí být nasávána z lahvičky; můžete však nastříkat více barvy, než bude potřeba doplnit. |