Vlaky jsou v naší zemi populárním dopravním prostředkem. Není proto divu, že se v posledních letech začalo více investovat do modernizace a vylepšování tratí. Nově se začínají vyrábět hybridní vlaky, které mohou po některých tratích jezdit na baterky.
Hlavní tratě v České republice jsou vybavené trolejovým napájením. To znamená, že vlaky jezdí na elektrickou energii. Ale na méně vytížených tratích se elektrifikace nevyplatí. Na tyto tratě se proto používají vlaky na naftu, které vytvářejí značné množství emisí.
Řešením může být hybridní vlaky. Jsou to vlaky, které mohou po tratích jezdit na baterky. Hybridní vlaky jsou vybaveny speciálními bateriemi, které se dobíjejí z trolejí. Když jsou vlaky na těchto tratích, tak energii bere z baterií. To znamená, že hybridní vlaky mohou být více ekologickým řešením než vlaky na naftu.
V České republice je nyní v provozu deset hybridních vlaků. Vlaky mají kapacitu až 60 cestujících a dosahují rychlosti až 120 km/h. Vlaky využívají na elektrifikovaných tratích trolejového napájení a na neelektrifikovaných tratích pak energii z baterií.
Hybridní vlaky jsou také ekonomicky výhodné. Jejich pořizovací cena je podobná jako u běžných vlaků, ale ušetříte na provozních nákladech. Například místo toho, abyste museli platit za palivo a údržbu motoru, stačí jen nabít baterie.
Hybridní vlaky také vytvářejí méně hluku, a proto jsou vhodnější pro městskou dopravu. Vlaky mohou být tiché a vytvářet méně hluku než vlaky na naftu. To může být velkou výhodou pro obyvatele měst, kteří žijí poblíž tratí.
Hybridní vlaky jsou tedy novou a zajímavou alternativou pro tratě, které nejsou elektrifikované. Přináší více ekologické a ekonomické výhody než vlaky na naftu. Doufejme, že se hybridní vlaky stanou běžnou součástí naší dopravy a ušetří nám spoustu peněz i starostí.